04. jaanuar 2018

Zubax Robotics paneb kavala algoritmi abil mootorid efektiivsemalt tööle

Geeniuse portaal toob välja startup inkubaatori säravamad ettevõtted.

Zubax Robotics on iduettevõte, mis arendab välja tehnoloogiat, mis paneb elektrimootorid tööle väiksema energiakulu, aga sama efektiivsusega. Geeniuse küsimustele vastab firma üks asutajatest Pavel Kirienko.

Mis on teie suur idee?

Meie suur idee on lühidalt järgmine. Elektriline jõuallikas on oluliselt parem kui praegused domineerivad sisepõlemismootorid, välja arvatud ühes aspektis. Elektrimootorid on palju usaldusväärsemad, palju energiatõhusamad, tunduvalt lihtsamad (põhimõtteliselt on neil vaid üks liikuv osa võrreldes tuhandete osadega sisepõlemismootoritel), nad on odavamad ja ei vaja praktiliselt mingit hooldust. Probleem on see, et tänapäeval puudub meil hea võimalus elektrienergia säilitamiseks.

Füüsikas on mõiste “erienergia”, mis näitab energiahulka, mida saab talletatud energia hulgast massiühiku kohta välja võtta.

Mõelge järgmistele numbritele: bensiini, mida tavalised autod kasutavad, erienergia on ligikaudu 46400 kJ / kg (kilodžauli kilogrammi kohta); parima kaasaegse laetava aku (liitium-ioonaku) erienergia on kõigest 800 kJ / kg. Arvestades seda ja ka energiatõhususe erinevust, näeme, et ühe kilogrammi bensiini abil saab sõita umbes 18 korda kaugemale, kui ühe kilogrammi laetavate akude abil.

Asjad võivad tunduda juba üsna halvad, kuid veelgi hullem on see, et tüüpiline elektrimootor raiskab umbes 20% oma piiratud energiavarust soojenemisele.

Ülaltoodust näeme, et elektrilise jõuallika  efektiivsuse parandamiseks on kaks võimalust:

  1. leiutada kõrgema erienergiaga aku;
  2. leiutada parem elektrimootorite juhtimissüsteem, et nad tekitaks vähem heitsoojust.

Meie tegime viimast. Meie mootorite juhtimise algoritm paneb elektrimootori väiksema elektrienergiaga tööle, (kuni 30%), tehes samal ajal sama palju mehaanilist tööd.

Mis on teie  arenduse ja uuringute praktilised tulemused?

Me sihime peamiselt elektrilennukite tekkivat turgu, kus kaal, energia ja töökindlus on üliolulised. Meie esimene toode on mehitamata õhusõidukite mootorite juhtimisseade ja järgmine (praegu arendatav) on suunatud väikeste mehitatud sõidukite ja suurte mehitamata sõidukite mootorite juhtimisele.

Hiljem kavatseme luua mootorite kontrollimiseks mõeldud kiibi, mis lihtsustaks meie algoritmide taaskasutamist kolmanda osapoole toodetes (põhimõtteliselt nagu integreeritud süsteem, mida saab kasutada kolmanda osapoole riistvaras).

Keda näete oma konkurentidena?

Turule sisenemise barjäär selles valdkonnas on üsna kõrge – sa ei kujunda lihtsalt paremat algoritmi; on vaja teatavat teadus- ja arendustegevust ning teatud erioskusi.

Nii et konkurentsivõimelisus ei tundu liiga hirmutav. On mõned suured tegijad nagu Texas Instruments (Ameerikas), STMicroelectronics (Euroopas) ja Trinamic (Euroopas), mis mõnevõrra keskenduvad algoritmidele (kuigi see on ainult väike osa nende toodangust).

On ka rohkem rakendustepõhiseid ettevõtteid, nagu tuntud AC Propulsion (USA), Pipistrel (Sloveenia), Electravia (Prantsusmaa).

Kes on tegijad ja mis on nende taust?

Ettevõttes on neli inimest: kolm asutajat ja üks töötaja. Kõik oleme pärit Venemaalt, pidime ettevõtte Eestisse tooma parema ettevõtluskeskkonna tõttu ja kahesuguse kasutusega toodete ekspordi piirangute puudumise tõttu.

Kahesugune kasutus tähendab, et meie tooteid saab kasutada sõjatööstuses. Nende takistuste olemasolu Venemaal teeb rahvusvahelise koostöö ja kaubanduse praktiliselt võimatuks. Meil kõigil on inseneritaust elektroonikas, füüsikas ja tarkvaraloomes.

Kes on investorid ja kui palju nad firmasse juba raha on pannud?

Ettevõte loodi meie isiklikest vahenditest ja seetõttu omame 100% omakapitali ja naudime suurt paindlikkust ja iseseisvust.

Me kavatseme leida investori hilisemas etapis, kui ärimudel on kindel ja oleme valmis järgmisel aastal oma tegevust laiendama.

Share This