Idulugu: Helli X Tehnopol Startup Inkubaator

Tehnopol Startup Inkubaatori kiirendis arendab oma toodet või teenust igal aastal kümneid suure potentsiaaliga idufirmasid. Üheks neist on Helli, saame nendega lähemalt tuttavaks!

Helli arendab suhtlustarkvara ehk kõnekommunikaatorit, mis aitab mitteverbaalsetel ja kõnehäiretega lastel oma vajadusi, tundeid ja mõtteid väljendada. Helli ei räägi lapse eest – ta annab lapsele võimaluse suhelda. Olgu selleks „Ma tahan mängida”, „Mul on valus” või lihtsalt „Ei”. Laste võimalus eneseväljenduseks ei tohiks sõltuda keerukatest seadmetest ega kallist abist. AAC‑põhised kõnekommunikaatorid on teaduslikult tõestatud tõhusaks abiliseks mitteverbaalsete laste suhtlemisoskuse ja sotsiaalsete oskuste arendamisel, need aitavad vältida frustratsiooni ja toetavad ka verbaalse kõne arengut.

Helli eesmärk ei ole luua ainult tehnoloogilist tööriista. Helli ümber on ka toetav kogukond – ruum, kus pered, kes seisavad silmitsi sarnaste väljakutsetega, ei tunneks end üksi. Helli aitab peredel kiiremini jõuda sobivate spetsialistide, info ja vajalike teenusteni. Helli on ka ühenduslüli erinevate tugisüsteemide vahel – laps ei jää ootama, pere ei pea üksinda otsima ja lahendused muutuvad reaalselt kättesaadavaks.

Helli tegemisi tutvustasid idufirma kaasasutaja ja strateegilise arenduse juht Sirli Kapper, kaasasutaja ja tehnoloogiajuht Rando Kraav ning kogukonnajuht Maia Kärdla.

Kuidas sündis idee luua oma startup?

Helli sündis Rando pere isiklikust vajadusest. Kui tema väike tütar sai autismispektri- ja kõnehäire diagnoosi, selgus karm tõde: Eestis oli keeruline pakkuda ning leida lapsele praktilist ja taskukohast võimalust suhelda ning ennast väljendada. Olemasolevad lahendused olid kallid, keerulised ja eakohatud. Nii sündis idee luua lihtne tööriist, mis võimaldaks Ellyl suhelda ning enda soove ja tundeid väljendada – sellest sai alguse Helli. Tänaseks on sellest kasvanud midagi palju enamat: elav, kasvav suhtlustarkvara, mis annab lastele hääle ja võimaluse end väljendada.

Mis on seni olnud suurim väljakutse ja suurim võit?

Suurim väljakutse on tõenäoliselt olnud isiklikku laadi – aja mahutamine. Kuidas arendada Helli tarkvara südamega, kui igapäevaelus on samal ajal veel teine põhitöö, pere ja kodused kohustused. Oleme väike tiim, kes teeb suure ulatusega asja: tootearendust, kogukonnatööd, koolitusi ja strateegiat. See nõuab pidevat tasakaalu, fookuse hoidmist ja rollide selget jaotust. Aga just seetõttu oleme uhked – oleme lühikese ajaga koos ära teinud väga suure töö. Meid ühendab usk sellesse, mida loome ja inimesed, kelle jaoks me seda teeme.

Helli suurim võit on see, et liigume kindlalt suunas, kus suhtlustarkvara on kättesaadav ka riikliku toetusega kõigile lastele, kellel seda vaja on – sõltumata perede võimalustest või taustast. Arendame lahendust, mis aitab igapäevaselt lahendada laste ja perede jaoks väga reaalseid probleeme. Helli areneb koos laste ning peredega.

Mis eristab teie idufirmat konkurentidest?

Helli on loodud koos kasutajatega, mitte ainult nende jaoks. Me ei ehita lihtsalt funktsionaalsust – ehitame elulist lahendust, mis töötab ka kriisisituatsioonides ja vajadusel igas nutitelefonis, isegi siis, kui internet puudub või levi ei ole. Helli ei vaja eriseadet ega pidevaid professionaalseid sisestusi – see on tarkvara, mille kaudu laps saab ise oma sõnumi edastada. Kõik areneb koos lapsega – sisu, hääl, valikud ja kogemus. AAC-põhised lahendused nagu Helli aitavad ennetada frustratsiooni ja probleemkäitumist, pakkudes lapsele turvalist võimalust end väljendada – igapäevaelus, mitte ainult teraapiaseansil.

Miks just Tehnopol Startup Inkubaator?

Sest Tehnopol julgeb toetada idufirmat, mille mõõdupuuks pole ainult skaleeritavus, vaid ka mõju. Meie jaoks on Tehnopol nagu pesa, kus meid ei pressita raamidesse, vaid aidatakse kasvada meie kujul – eriline, omas rütmis, aga täie tõsidusega.

Kus näete oma startupi 1 aasta pärast? Ja 5 aasta pärast?

Aasta pärast on Helli ametlik teenus Eesti riikliku toetussüsteemi raames – kättesaadav kõikidele lastele, kellel on kõne- või kommunikatsiooniraskused, sõltumata perede majanduslikust olukorrast. Vähemalt 500 peret kasutavad Hellit igapäevaselt, et nende laps saaks end väljendada ja osaleda oma igapäevaelus täisväärtuslikult.

Viie aasta pärast on Helli laienenud rahvusvaheliselt ning kasutusel mitmetes riikides, toetades lapsi nende emakeeles. Kommunikaatorina on Helli saanud oluliseks tööriistaks logopeedide ja eripedagoogide igapäevatöös – eriti nende laste puhul, kes on mitteverbaalsed või kellel on piiratud kõne. Helli toetab terapeute ja õpetajaid – AAC-tööriistadena kinnitatud meetodid aitavad mitteverbaalsetel lastel enesekindlalt suhelda ja areneda nii kodus, lasteaias kui ka koolikeskkonnas.

Kes on järgmine Eesti ükssarvik?

Ilmselt keegi, kes oskab lihtsat asja hästi teha – ja ei mõtle mitte “raamidest välja”, vaid raamideta. Me loodame, et see tuleb valdkonnast, kus tehnoloogia aitab päriselt inimesi – olgu selleks suhtlus, haridus, vaimne tervis või igapäevane toimetulek. Võimalusi on piiritult – küsimus on vaid selles, kes rakendab need reaalsusesse. Meie rakendame. Võib-olla siis Helli ongi järgmine Eesti ükssarvik?

Milliseid raamatuid/podcaste/väljaandeid ja oma valdkonna tegijaid jälgite ning soovitaksite ka teistele alustavatele iduettevõtjatele?

Helli meeskond on aastate jooksul jälginud tähelepanelikult valdkonnaspetsiifilisi arutelusid ja kajastusi – eriti neid, mis puudutavad lapse arengut, kommunikatsiooni, vanemlust ja neurodiversust.

Üks huvitav eestikeelne podcast on Vikerraadio „Peresaade”, kus käsitletakse väga erinevaid teemasid – alates peresüsteemidest kuni neuroarengu, kõne ja hariduse eripäradeni. Saate formaat on läbimõeldud, rahulik ja päriselu keskne.

Samuti on meie meeskonna jaoks olnud väga inspireerivad Jaan Aru esinemised neuroteaduse ja ajuarengu teemadel ning Jaan Apsi ja Stories For Impact arutelud sotsiaalse mõju ja süsteemsete muutuste üle taskuhäälingus „Mis mõttes?”.

Väärtustame sügavamat mõtestatust, mis aitab siduda igapäevaprobleemid teaduspõhise ja eetilise lähenemisega. Sellised arutelud on ka idufirmadele nagu meie tihti inspiratsiooniks – need aitavad tajuda elulisi probleeme läbi siira kogemuse ning suunavad meid arendajatena looma lahendusi, mis neid probleeme ennetavad või leevendavad. Sageli on tehnoloogia see võti, mis aitab muuta nähtamatu nähtavaks ja vaikse hääle kuuldavaks.


Helli meeskonnast

Sirli Kapper on strateeg, kelle fookuses on tähenduslik arendustöö ja päriselu vajadustest lähtuv koostöö. Sirli usub, et tõeliselt toimivad lahendused sünnivad koos nende tegelike kasutajatega – koosloomes. Sotsiaalse innovatsiooni ning muutuste juhtimise valdkonnas on tal pikaajaline kogemus, tuues ühise eesmärgi nimel kokku pered, spetsialistid ja otsustajad. Muutes mõtteviisi – järgneb reaalne praktika.

Rando Kraav on tehnoloogiajuht ja süsteemsete lahenduste looja, kelle tee on kulgenud 3D disainist tarkvaraarenduseni. Tal on oskus muuta keeruline tehnoloogia lihtsasti kasutatavaks ja inimkeskselt töötavaks. Rando hoolitseb selle eest, et Helli ei oleks lihtsalt funktsionaalne – vaid päriselt loogiline ja elus.

Maia Kärdla on kogukonnajuht ja hooliva kontakti looja, kelle taust ulatub haridus- ja terapeutilistest kogemustest sotsiaalsete muutuste elluviimiseni. Tema tugevus on kasutajate mõistmine ja nende vajaduste tõlkimine arendustöö keelde. Maia seisab selle eest, et Helli kasvaks koos oma kogukonnaga – mitte sellest mööda.

Meeskonnana usume, et Helli edu aluseks on meie erinevate kogemuste ja vaadete koosmõju – tehnoloogia, isiklik kogemus ja süsteemse mõtlemise ühendus.


Kandideerimine Startup kiirendisse on hetkel lõppenud, ent uus võimalus tuleb juba jaanuaris. Seniks saad siin lehel märkida oma huvi, et esimesena teada saada, millal on paras aeg avaldus teele panna!

Liitu programmiga!

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Mis on nende rollid?
Milliseid keeli te räägite?*